Friday, April 3, 2015

Tuhan, bahagia-kan-lah

Tak marah, cuma terkilan
yang paling aku rasa lembut, manis, baik engkau lah
cuma tak sangka yang manusia ni sebenarnya berbeza-beza
paling tak sangka, bila kau yang berbeza
dasarnya paling manis, lemah lembut
hakikatnya paling lantang

bila aku percaya yang ini semua takdir,
aku kasihan
buat kau yang terus cari salah manusia lain
tapi aku tahu, kita tak lari dari dosa-dosa-kering-antara-manusia
kalau Tuhan izinkan
aku pulangkan pada yang berhak
moga nanti aku tahu kita berkongsi kasih yang paling setia
moga nanti aku tahu yang usaha kita tak pernah sia-sia
moga nanti aku terus percaya pada takdir Tuhan buat aku

teguhlah kau dengan setiap prinsip hidup yang buat kau tegak berdiri
tabahlah kau dengan setiap kaca-batu-busuk-mulut-manusia
kuatlah kau dengan setiap luka yang buat hati kau rabak
sebab aku sayang, walaupun aku tak begitu mengenali hati budi kau
sebab aku kasih, walau pada zahirnya masih ada benci pada hati kau

Tuhan, aku mohon
sebahagia aku, kau kongsilah pada dia
gelak tawa aku, kau berilah pada dia
moga satu hari nanti dalam setiap senyum dibibirnya buat dia menghargai dirinya sendiri

Tuhan, aku mohon
bahagiakanlah dirinya.

No comments:

Post a Comment