Tuesday, December 20, 2022

Malam, berlalu pergi

Malam ni, malam aku rasa yg hati aku berlalu pergi 

Pergi dari jasad, pergi dari dunia, pergi ke alam nya-yang-ter-sendiri 

Mungkin pergi kerna aku terlalu merelakan, mungkin juga kerna aku lelah 

Lelah akan manusia disekeliling aku.

Malah, aku lelah dengan diri-ku sendiri yg sering merasakan perasaan lelah dan ingin berlalu pergi, buat sekian kali. 

Bagai bintang di syurga, tetap aku putarkan. Saat aku tak mampu melakukan apa-apa, selain membiarkan 

Membiarkan diri aku, jasad ku tenggelam dengan perasaan yg bercampur baur, yang tak sepatutnya, yang tak selayaknya, untuk aku terus memikirkan. 

Pergi lah kau membawa lelah ku, 

Pergi lah kau membawa lelah ku, 

Pergi lah selamanya. 


Malam silih berganti, tawa berganti tangis

Tangis berganti hiba, masih aku yg merasa. Masih tersisa, dan bisa. 


Berlalulah, malam. Pergilah, malam. 

Aku, lelah. 

No comments:

Post a Comment