Tuesday, April 30, 2013

Ironik .

Bismillah , dengan kuasa Ilahi yang memberi kekuatan dan ilmu segala di dunia dan di akhirat kelak . Topik kita hari ni simple . Mulut .

Yes , exactly . Allah kasi 1 mulut 2 telinga . Agar kita lebih mendengar dari berkata-kata . Hakikatnya lebih kepada positifnya konsep ni sebab dulu aku telah menggunakan nikmat mulut sepincang dengan nikmat telinga sepasang . Tapi apakan daya . Allah Maha Mengetahui , sudah la hati ni kecamuk . Dengan mulut manusia pasca moden masa kini yang tidak punya batasan . Kadang kala aku kalah dan akhirnya , aku mengiyakan apa jua mulut mereka berkata . Sedar aku satu hari nanti , telinga ini pasti lali dengan segala yang keluar dari mulut mereka .

Ada pula satu mulut yang tidak mengucapkan satu bait perkataan maaf , ada pula mulut yang hanya zahir mengatakan ucapan sayang tapi hakikatnya bisu pada hati . Mereka yang melemparkan kata kata kesat supaya puas nafsu serakah hati tika syaitan kuasai diri . Indah kan dunia ? Siapa kata tak indah , hidup ni kita gunakan nikmat Allah dalam konsep suka hati kita . Lagi bila iman ni tak tetap kejap tinggi macam gunung . Kejap cetek dalam dasar laut sana .

Mulut yang penuh makna bila mereka tetap teguh utuh beri aku semangat setelah telingan puas mendengar kata maki hamun penipuan mereka yang tetap mereka tegakkan sedangkan hati mereka telah lama mati . Ini lumrah alam , tutur segala kata manis bila kau sayang . Tinggal bila kau bosan dan akhirnya mulut kau tagih kata maaf terhegeh konon tebus masa lalu kau yang dah lama berkubur . Ironik sungguh .

Lebih pahit bila mulut yang aku sayang serupa longkang penuh dengan sampah lempar kata kata yang tak pernah aku bayangkan dengan penuh rasa bangga . Sedih bukan , masalah sekarang ni bukan aku nak usung rasa tagih simpati sana sini . Cuma aku nak sampaikan , bahawasanya . Mulut adalah senjata pali effektif efisyen tajam dan pasti nya pasti kau tertusuk .

Kenapa perlu datang kalau pada hakikatnya kau sendiri yang meninggalkan .

Pathetic .

Blah dulu , moga mulut kau bukan durjana manis gula kapas tapi limau masam aku campak longkang .

No comments:

Post a Comment