Monday, September 30, 2013

Momento antara aku dan kau. Indah.

Satu figura bersama gitar bagai memanggil aku.
Aku curi lihat dari jauh, ternyata. Aku tak mampu.

Aku bangun, tetap dengan pendirian.
"Kena lebih dekat", bisik hati.
Dengan perlahan aku tinggalkan mereka.
Aku rapatkan kedudukan.
Aku eratkan penglihatan.

Satu persatu kau mainkan.
Dengan penuh penghayatan.
Lagu nya tepat.
Melodi nya indah.
Bait lirik nya menyerlah.
Dengarkan kau ulangi lagu yang cukup beri makna.
Cukup beri impak, aku takut tak setabah.
Sebab aku manusia hatinya rapuh.
Rapuh mendengarkan alunan lagu begitu.

Lagu bersilih ganti.
Tetap aku menanti.
Melihat.
Merenung.
Menjiwai.

Entah kenapa semuanya serba lengkap pada aku.
Kau seperti memahami aku.
Ribuan mata melihat kau dengan penuh rasa syukur.
Kau berikan satu kebebasan.
Kau berikan rasa yang perlu rasa.

Sedang aku khusyuk akan kau.
Dengan tidak semena, datang dia dalam khayalan aku.
Cilaka! Gangguan emosi sial.

Aku bingkas bangun.
Seluk poket dan aku keluarkan.
Aku keluarkan 2 keping not 1 ringgit.
Aku letakkan dalam beg gitar kau yang lusuh itu.
Aku berlalu pergi dengan senyuman.
Dan, terima kasih atas nyanyian yang kau sampaikan.
Meski kau dijalanan.
Kau tetap, dalam ingatan.

Kau, jejaka busking.

No comments:

Post a Comment