Sunday, March 3, 2013

Budak mentah kayak aku .

Bismillah , kita terus kat ape yang aku nak cerita eh . Malas nak intro . Think guys think ! 

Keseimbangan yang perlu ada pada setiap insan yang punya otak yang bisa memikir baik buruk sesuatu itu atas dasar logik dek akal dan rasa yang kau pasti datangnya dari hati , ia dinamakan instinct . Manakali bagi mereka yang keputusannya tidak logik dek akal dek kerana ikutkan hati hanya punya 2 perkara yang mengaitkan , sama ada mereka dalam percintaan ataupun dalam penilaian . Aku bukan yang pertama dan mungkin dalam golongan yang kedua . Yang masih mencari keseimbangan dalam diri aku , yang masih belum tentu hala tuju , yang masih aku belum corakkan kain putih aku dek kerana aku masih dalam golongan mereka yang RAGU-RAGU .

Melankolik sungguh hidup yang belum punya keseimbangan ni , well . I lied .

 Kain kafan pun dah tunggu aku kat sana , cuma masa yang menentukan . Seimbang ke idak , aku tak dapat nak ukur kat sini , mungkin sebab keseimbangan itu sendiri punya makna yang subjektif dalam aspek yang pelbagai . Lelaki dan perempuan , duit dan nafsu , pahala dan dosa , iman atau jahil , hitam atau putih umahupun gelap dan terang . Itu semua punya keseimbangan yang tersendiri yang aku rasa bukan mudah untuk aku interpret dalam pemahaman aku . Yang boleh aku conclude kan kat sini , macam mana nak cari keseimbangan itu , adalah dengan kau menyerahkan segalanya pada Dia . Eh ! Kat sini bukan aku kata "serahkan" itu dengan kau enggan berusaha dan hanya serahkan pada takdir . Dan bila takdir membawa kau dalam satu situasi yang kau sendiri tidak mampu hadapi dan kau mula menyalahkan takdir . Bukan begitu ! Menyerahkan kat sini . . . taknak la usaha doa tawakal . Itu memang betul cuma nyaaa , aku rasa . Lebih kompleks kalau aku kata menyerah ni macam kau ikut kata hati kau and logik dek akal yang dalam masa yang sama kau tahu Allah itu akan berikan yang terbaik buat diri kau . Mudah kan :) . 

Balancing bukan macam dalam account yang kau belajar kalau dah sama rata , go to the next question . You wish ! Balancing kat sini maybe bila kau RASA kau dah balance and kau still improve diri kau buat something better than that . Everyone have their own perspective , and aku . The type of person yang memang lah degil kerana dek logik akal aku yang kononnya aku jelaaaa yang betul and sangatlah ikut instinct aku bila aku rasa itu yang terbaik . Itu namanya otak serta saraf saraf hati aku ni berfungsi dengan baik . Wink wink ;) .

Hey! Jangan close tab dulu , ada benda aku nak cerita . Ini life weh life !

Next kita try chapter baru , "second chance" . Do you believe in that ? Well , i do believe but sometimes i don't . Kenapa ade sometimes kan ? Aku try ber-monolog dengan Rahmah . Hewhew , and aku rasa aku ada jawapan nyaaa . Why not kita kasi negative negative dulu , yelah . Malaysian kan suka pikir yang negative dulu rather than posititve yang tentunya baik kan . So , buruknya disini second chance tu MUNGKIN sebab orang dah kasi first chance lepas tu kau tak hargai ! Manusia jenis ape kau ni der ?! Well , benda ni boleh jadi dalam banyak perkara . Tapi biasalah bebudak remaja zaman moden berteraskan ilmu agama yang semakin luntur . Banyak sangat dah perkara macam tu jadi , banyak sangat kisah kisah yang tak perlu aku cerita , korang boleh dengan kat tv (bagi mereka yang tgok tv) , korang boleh baca kat surat khabar (bagi mereka yang beli la) and sekarang zaman teknologi der ! Semua bukan takat hujung jari , tapi semua nya boleh dari taik mata ! Lihat sekeliling hoi , takpun korang pi tanya Uncle Google yang lagi bnyk information dari aku . 

Peluang kedua tu buruknya sebab kau toleh kebelakang pandang masa lalu kau yang tak berapa nak indah tu kadang kadang , banyak kau habiskan buat benda tak manfaat (macam aku) . Lagi la sekarang ni , manusia mana reti nak hargai peluang pertama ke kedua ke ketiga ke berapa pun la . Take for granted sangat sekarang ni , mana nampak rembat . Bukan nak pikir guna akal tanya kat hati , main sebat je semua . Itu laaaa mungkin buruknya (bagi aku la) . 

Manusia ade cara memikir yg tersendiri kan .

Oh before aku terlepas pandang and terlepas pikir dan tulis , positif nya second chance ni sebab kita boleh improve mana yang kurang . Totally agree kan kan kan ?! *sep tangan* 

Cuba kau banyangkan , kau masuk tandingan nyanyi nyanyi , ade 2 3 stage yang kau kena lepas . Then bila dah lepas 2nd stage kau go on to the next door which is 3rd stage . Lepas tu kau tak lepas pulak kan , tapi brother macho blkg korang lepas dengan 3 bintang . HAHA , then tiba tiba , penerbit announce , akan ade second try !! *senyum kambing* . So , kau nak nyayi macam 2nd stage tadi ke or kau improve skill nyanyian kau ? For sure kau improve kan , so kau boleh la terpilih to the next chapter of the audition . Itu kira second chance la tu , setiap orang DESERVE peluang kedua . Cuma cara dia menghargai peluang itu atau tak je , kau tak boleh nak paksa . Kadang kadang dorang pun bengap jugak , lagi lagi budak budak yang baru nak UP tu . Sekadar kejar hot dalam laman soSIAL ni . 

Biarkan mereka , mereka tidak tahu . 

Ape kata aku continue lagi dalam next entri . Macam dah panjang sangat je aku bebel kat sini . Letih nak naip nye ni . Naik pinar pinar biji mata aku , saraf saraf aku pun makin laju neuron neuron tu pegi . So , sleep well readers ! Assalamualaikum .

No comments:

Post a Comment